• Gratis verzending binnen Nederland vanaf €50,-
  • Persoonlijke service
  • Bestellen per fles
  • Veilig betalen
Terug naar overzicht

Nieuwe Alcoholwet per 1 juli 2021 & online bestellen

28 juni 2021
Belangrijke informatie voor u m.b.t. het online bestellen van alcoholische dranken vanaf 1 juli 2021

Verscherpte regelgeving en handhaving
In Nederland was het in het kader van het Nationaal Preventieakkoord al langer niet toegestaan minderjarigen (onder de 18 jaar) alcohol te verstrekken of deze aan ze te verkopen. Vanaf 1 juli a.s. zal hierop een verscherpte regelgeving van kracht worden.

Deze verscherpte regelgeving betekent voor ons dat wij hierop door de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit) zullen worden gecontroleerd en in het slechtste geval worden beboet, wanneer blijkt dat wij in gebreke zijn gebleven. 

Fijn, zult u denken, maar wat betekent dit concreet voor mij wanneer ik vanaf genoemde datum een bestelling plaats bij Werkhovin Wijnkopers? Wel, het volgende:

1.    Leeftijdsverificatiesysteem 18+
Vanaf 1 juli is het alleen toegestaan alcoholische dranken te verkopen indien er een leeftijdsverificatiesysteem wordt gebruikt. Via dit systeem dienen wij vast te leggen dat u (de koper) op het moment van aankoop 18 jaar of ouder bent. 

Als u online bij ons bestelde werd u altijd al gevraagd uw gegevens in te vullen. Deze gegevens zijn benodigd om uw bestelling te kunnen uitvoeren en op de juiste plek te kunnen leveren. Belangrijk onderdeel van deze gegevens is uw geboortedatum, welke per 1 juli 2021 echt verplicht is. Hieraan zal uw verklaring dat u meerderjarig bent ten tijde van aankoop worden toegevoegd door middel van een te plaatsen vinkje. 

Pas in een later stadium zal de Overheid overgaan tot het invoeren van een leeftijdsverificatiesysteem, waarmee degene die op afstand alcoholhoudende drank aanbiedt of verstrekt op een betrouwbare en eenduidige wijze de leeftijd van de koper kan verifiëren. Als een dergelijk systeem voorhanden is, zullen de nadere eisen daarvoor met een redelijke overgangstermijn in werking treden.

2.    Levering door onze pakketdiensten – wat moet u doen?
Naast een check tijdens het bestelproces zijn wij tevens verplicht ook bij de levering van uw bestelling altijd uw leeftijd te checken! Hoe dit in zijn werk gaat leest u hieronder:

In ontvangst nemen van uw bestelling geleverd door DPD
Zodra uw bestelling bij ons in behandeling is genomen wordt deze zo spoedig mogelijk gereed gemaakt voor verzending. De aflevergegevens die u aan ons bekend maakte, worden verwerkt op de verzendsticker die op de doos gaat. Zodra deze verzendsticker door ons is aangemaakt ontvangt u een DPD Predict mail op het door u opgegeven mailadres. 

Naast informatie over het tijdstip van leveren, treft u hierin binnenkort ook een verzoek aan een geldig legitimatiebewijs t.b.v. de leeftijdscheck 18+ gereed te houden bij levering. Deze check dient altijd te worden uitgevoerd door de bezorger, ook wanneer het evident is dat u óf degene die het pakket voor u in ontvangst neemt, ouder is dan 18 jaar! 

Op de dag van levering ontvangt u 60 minuten vóór levering een Predict Mail met daarin het tijdstip waarop de bezorger bij u langskomt. Wij vragen u vriendelijk op dit tijdstip aanwezig te zijn. Bij aflevering controleert de chauffeur de geboortedatum aan de hand van de aflevergegevens én het ID bewijs dat u gereed houdt. De laatste 5 tekens van uw legitimatiebewijs worden ingevoerd in de handscanner van de chauffeur. Wij begrijpen dat het hier om privacy gevoelige gegevens gaat en verklaren hierbij dat zowel wij als onze vervoerspartner DPD hier volgens AVG richtlijnen naar handelen. Uw gegevens worden door DPD een jaar lang bewaard, omdat ons én DPD door controlerende instanties ook op een later tijdstip nog gevraagd kan worden naar deze gegevens! 

Als u zelf niet aanwezig bent
Het kan natuurlijk zijn dat niet u, maar iemand anders uw bestelling in ontvangst neemt. Dit kan alleen als de andere persoon zelf 18+ is en dit aan de hand van een geldig legitimatiebewijs kan aantonen. Op dat moment zal de DPD bezorger zijn/haar gegevens vastleggen. Indien er niemand aanwezig is van 18 jaar of ouder mag het pakket niet worden overhandigd. 

DPD: levering bij de buren en neerzettoestemming
Helaas is het per 1 juli niet meer mogelijk pakketten bij de buren af te leveren en kan er ook géén neerzettoestemming meer worden gegeven. DPD zal bij een niet thuis levering wel een 2e bezorgpoging ondernemen. Als bij deze 2e poging het pakket niet in ontvangst kan worden genomen, gaat uw bestelling retour naar ons. Wij gaan dan uiteraard het pakket opnieuw bij u aanbieden, hiervoor zullen dan helaas wel  verzendkosten in rekening worden gebracht. Vooralsnog gaan bestellingen die niet in ontvangst kunnen worden genomen ook niet meer door naar een DPD Parcel Shop. 

In ontvangst nemen van uw bestelling geleverd door PostNL
Zodra uw bestelling bij ons in behandeling is genomen wordt deze zo spoedig mogelijk gereed gemaakt voor verzending. De aflevergegevens die u aan ons bekend maakte, worden verwerkt op de verzendsticker die op de doos gaat. Zodra deze verzendsticker door ons is aangemaakt ontvangt u een track en trace mail op het door u opgegeven mailadres. 

Aan de deur wordt de leeftijd van de ontvanger (uzelf of iemand anders ouder dan 18 jaar) gecontroleerd op basis van een geldig legitimatiebewijs. De bezorger controleert vervolgens de geboortedatum. Indien de ontvanger ouder is dan 18 jaar wordt het pakket uitgereikt. De uitereiking van het pakket wordt bevestigd door middel van het zetten van een handtekening door de ontvanger. Indien de ontvanger jonger is dan 18 jaar kan het pakket niet worden uitgereikt. 

Wanneer het pakket niet kan worden uitgereikt aan de deur omdat de ontvanger jonger is dan 18 jaar of bij een 'niet-thuis' situatie, gaat het pakket automatisch door naar een PostNL afhaalpunt. Er wordt dus géén tweede bezorgpoging gedaan.

PostNL: levering bij de buren en neerzettoestemming
Ook PostNL heeft vanaf 1 juli geen toestemming meer om uw pakket bij de buren af te leveren of op een door u aangegeven plaats neer te zetten. Indien u of iemand anders niet aanwezig is om uw pakket in ontvangst te nemen, gaat uw pakket direct door naar een PostNL afhaalpunt. U heeft dan een aantal dagen de tijd om uw pakket daar af te halen. Indien dit niet lukt gaat uw bestelling retour naar ons. Wij gaan dan uiteraard het pakket opnieuw bij u aanbieden, hiervoor zullen dan helaas wel  verzendkosten in rekening worden gebracht.

Afhaalpunten PostNL
Ook bij alle afhaalpunten dient u vanaf 1 juli a.s. een geldig legitimatiebewijs te tonen voordat u het pakket in ontvangst kunt nemen. Ook hier geldt dat de ontvanger 18 jaar of ouder dient te zijn. 

Wij begrijpen heel goed dat u wellicht schrikt van al deze informatie en moeten toegeven dat ook wij voor zaken en maatregelen staan die wij liever achterwege hadden gelaten. Laten we het echter van een positieve kant bekijken en er samen voor zorgen dat minderjarigen niet in aanraking komen met alcohol. 

Zoals u van ons gewend bent, kunt u ook ná 1 juli rekenen op onze service, onze bereikbaarheid en onze tomeloze energie, om u te voorzien van advies en heerlijke wijnen! 

Als u vragen heeft, aarzel dan niet en neem gerust contact met ons op! Wij zijn voor u bereikbaar via info@werkhovin.nl en uiteraard ook telefonisch via 0418-634412.