• Gratis verzending vanaf Ä 50,-
  • Persoonlijke service
  • Bestellen per fles
  • Veilig betalen
Terug naar overzicht

Een andere koers varen...

In oktober 2016 heb ik met een overdosis enthousiasme en inzet onze wijnspeciaalzaak geopend in het hartje van Kerkdriel. De commentaren waren niet van de lucht. Loopt dat wel hier? Zijn er in Kerkdriel wel mensen die “zulke dure wijnen” drinken? Dat loopt hier niet. Het was moeilijk, om niet te zeggen frustrerend om alle opmerkingen van mensen die blijkbaar allemaal verstand hebben van wijn naast me neer te leggen. Inmiddels zijn we meer dan 3 jaar verder. En we groeien! Ja, tegen de markt in. Ons klantenbestand, met welteverstaan tevreden klanten, groeit. Zowel online als in de winkel. En nee! We lopen zeker niet naast onze schoenen en we lopen niet over van zelfvertrouwen. We roepen niet “wij zijn de beste”. We doen alleen iedere dag weer ons stinkende best om al onze klanten, groot én klein, met een heerlijke fles wijn (in alle prijsklassen!) thuis te laten komen. 

De afgelopen 3 jaar waren een aaneenschakeling van harde leermomenten, diepe dalen, maar ook successen. Je hebt snel de neiging om alleen de nare momenten op je netvlies te houden, maar ondertussen heb ik geleerd dat je jezelf dan tekort doet. Ook dat is een leerproces: milder zijn naar jezelf toe, vergevingsgezind. Kijken naar wat je wél goed gedaan hebt! Ik geef het zonder schaamte toe: ik vind het écht rete moeilijk. 

Een van de diepe dalen was het afdrijven van waar het werkelijk om draait: mensen enthousiast maken voor mooie, heerlijke wijnen. Dat geeft namelijk energie en blijdschap. De afgelopen periode, die alles bij elkaar zo’n 2 jaar duurde, is dat niet goed genoeg gelukt. Want dan ineens...ben je beland in de harde, zakelijke en heel vaak onredelijke werkelijkheid van de wijnwereld

Er is veel wijn, heel veel wijn. Als wijnspeciaalzaak word je dagelijks bestookt door importeurs en leveranciers die met de allerbeste bedoelingen jou hun assortiment willen laten proeven. De verleiding om hierin mee te gaan is erg groot, temeer omdat er bij al die importeurs wel een wijnhuis tussen zit wat bovengemiddeld goed is en wat precies in je assortiment zou passen. En zodra die importeur een authentiek verhaal heeft en het wijnhuis eerlijke en mooie wijnen produceert, is er niets aan de hand. 

Hoe anders is het dan gesteld met die wijnimporteurs die streven naar het controleren van de markt en streven naar “eenheidsworst” , een soort verzuiling van de markt. Zij hebben er belang bij om op zoveel mogelijk plaatsen in Nederland hetzelfde assortiment te verkopen en proberen op deze manier alle kanalen te beheersen. Ze laten je wijnen opnemen waar jezelf in hart en nieren niet achter staat, waarbij ze direct vergeten dat als wij er niet achterstaan de wijn nooit en te nimmer van het schap zal verdwijnen. Aan het einde van het liedje wordt deze grove misstap aan je voorgelegd: een te lage participatie, bedroevende resultaten, niet genoeg omzet in wijnhuis Zus en wijn Zo. Begrijpen doet men het niet want je bent volledig ontzorgd, ondergedompeld in magazine’s, posters, folders en acties. Dus waarom lukt dit niet?! Elke slijter/wijnzaak kan dit, dus waarom jij niet! 

En dit is wat er misging...met het aangaan van overeenkomsten en contracten zeg je direct dag tegen je identiteit, je onafhankelijkheid en onderscheidend vermogen.

Op 31 december 2019, toen de wijzers van de klok langzaam twaalf uur naderden, hebben Sjaak en ik elkaar diep in de ogen aangekeken en hebben we elkaar een aantal vragen gesteld. Waarom zijn wij dit avontuur ooit gestart? Wat willen wij in plaats van onze leveranciers? Op dat moment hebben we besloten dat 2020 er heel anders uit zou gaan zien.

En natuurlijk, afscheid nemen van bepaalde wijnen doet in sommige gevallen best zeer. Want daar is een groot aantal jaren met hart en ziel aan gewerkt en hebben we deze steeds onder de aandacht gebracht bij onze klanten. Maar uiteindelijk wint onze identiteit én datgene wat wij willen uitstralen, het van participatie en het behalen van kpi's, targets en omzetten. 

Gelukkig werken wij ook samen met een aantal leveranciers/importeurs die elke dag keihard moeten werken en er hetzelfde in staan als wij. Mensen waar wij de welbekende "klik" mee hebben. Zij beschikken vaak niet over een marketing afdeling of een afdeling sales support en logistiek. Nee, zij staan er maar al te vaak in hun eentje voor en werken de klok rond om te kunnen voorzien in hun eigen levensbehoefte. s’Morgens leveren ze met veel enthousiasme een bestelling bij je, drinken we samen een kopje koffie, waarna ze hun route vervolgen om s’avonds laat nog te eindigen met een proeverij bij een klant! Dát zijn in mijn ogen de die-hards, mensen met de échte passie voor wijn én aandacht voor hun klanten. Ondernemers die de aandacht én de business verdienen.

Ondertussen hebben wij nieuwe wijnen geproefd waar we tot voor kort niet van hadden gehoord én kunnen we niet wachten om ze aan je te laten proeven! Gewoon, omdat elk glas wijn een feestje moet zijn!

Ergens een punt zetten, maakt ruimte voor een nieuw begin!

Lieve groet,
Carina Werkhoven | registervinoloog